از زندگی من بیاموزید ; وارن بافت

وارن ادوارد بافت (به انگلیسی: Warren Edward Buffett) (زادهٔ ۳۰ اوت۱۹۳۰) سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکارآمریکایی است، که هم‌اکنون (۲۰۲۱) با دارایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، به‌عنوان دهمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود. او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی است. و مالکیت شرکت‌های گایکو، دیری کوئین، هاینز و مارس اینکورپوریتد را در اختیار دارد، همچنین دارای سهام در شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک، گلدمن ساکس، ولز فارگو، شرکت‌های کوکاکولا و پپسی، آمریکن اکسپرس، بنک آو امریکا و آی‌بی‌ام می‌باشد.

در سال 1942 پدرش در انتخابات کنگره امریکا انتخاب شد و به همراه خانواده به واشنگتن دی سی نقل مکان کردند وارن بافت دوران راهنمایی اش را در مدرسه ی آلیس دیل بود  او در سال 1943 به اداره مالیات به دلیل گرفتن مالیات 35 دلاری برای دوچرخه اش اعتراض کرد و سرانجام موفق شد مالیات 35 دلاری دوچرخه اش را حذف کند او همچنین در سال 1947از دبیرستان وودروویلسون فارغ التحصیل شد.

او با رفتن به درب خانه ها و فروش آدامس،نوشابه کوکا کولا و مجلات هفتگی شروع به کار کرد او می گوید یکی از لذت بخش ترین فروش روزنامه این بود که خودش تصمیم می گرفت از کدوم خانه شروع کند او روزی 500تا روزنامه پخش می کرد و برای هر روزنامه یک سنت می ساخت او دوست داشت خودش رئیس خودش باشد.

تحصیلات دانشگاهی

بافت تمایلی به ادامه تحصیل در دانشگاه نداشت ولی بنابر اصرار پدرش هاوارد، به مدرسه بازرگانی وارتون که متعلق به دانشگاه پنسیلوانیا (چهارمین دانشگاه قدیمی ایالات متحده) است؛ وارد شد. مدرسه بازرگانی وارتون در حال حاضر، یکی از معتبرترین مدارس بازرگانی، مدیریت و حوزه اقتصاد در سطح جهان است. بسیاری از برندگان جایزه نوبل اقتصاد، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران موفق، در این مدرسه تحصیل کرده‌اند. وارن بافت دو سال را در مدرسه بازرگانی وارتون گذراند و پس از آن به دانشگاه نبرسکا رفت. برای ادامه تحصیل قصد داشت تا به مدرسه کسب‌وکار هاروارد برود اما در این زمینه توفیقی نداشت؛ در همین زمان وارن بافت دریافت که بنجامین گراهام، از اساتید شناخته شده حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در مدرسه مدیریت دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند؛ به همین خاطر دانشگاه کلمبیا را برای گذراندن رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرد. وارن بافت از معدود دانشجویانی بود که توانست از گراهام نمره ممتاز دریافت کند.

برای دریافت رایگان کد بورسی همراه با مزایای فوق العاده از جمله تخفیف در کارمزد و … بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

شما در صورت دارا بودن کد بورسی نیز می توانید از طریق دکمه زیر از این خدمات بهره مند شوید.

وارن بافت فعالیت حرفه‌ای را آغاز می‌کند

با این‌که پدر وارن و استادش بنجامین گراهام از وارن جوان می‌خواستند که قید کار در وال‌استریت را بزند؛ اما وارن جوان به بازار سرمایه‌گذاری علاقه داشت و حتی از استادش خواست که اجازه دهد بدون حقوق برای وی کار کند؛ اما بنجامین گراهام قبول نکرد. وارن جوان به نبرسکا بازگشت و در کارگزاری پدرش هاوارد مشغول به کار و کسب تجربه شد. حتی کلاس‌هایی برای آموزش ” اصول سرمایه‌گذاری ” در دانشگاه نبرسکا برگزار می‌کند. نکته جالب توجه آن‌جاست که سن شرکت‌کنندگان آن کلاس‌ها به طور متوسط، دو برابر وارن بافت بود! وارن جوان در این دوره توانست که با آزمون و خطا بر دانش تجربی خود بیافزاید.

وقتی بافت ۲۴ ساله بود؛ استادش بنجامین گراهام تغییر عقیده داد و او را با حقوق قابل توجهی در شرکت گراهام نیومن استخدام کرد. این همکاری موفق، دو سال به طول انجامید و پس از آن، گراهام که ۶۱ سالش شده بود؛ تصمیم به بازنشستگی گرفت.

warren buffet

ترقی وارن بافت و شرکت برکشایر هاتاوی

پس از بازنشستگی گراهام، وارن موسسه سرمایه‌گذاری خودش را تاسیس کرد. شرکای این شرکت، خانواده بافت بودند و مبلغ اولیه سرمایه‌گذاریشان، رقمی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار بود. به تدریج تعداد سرمایه گذاران(Buffet Partnership)  به عدد هفت رسید و بافت ۶ سال پس از تاسیس این شرکت و در سن ۳۲ سالگی، به جمع میلیونرهای ایالات متحده پیوست.

برکشایر هاتاوی شرکتی مربوط به صنعت رو به افول نساجی بود؛ تاسیس آن به ادغام چند شرکت در سال ۱۹۵۵ باز‌می‌گشت. وارن بافت که به تدریج از اوایل دهه شصت میلادی، خرید سهام این شرکت را آغاز کرده بود در سال ۱۹۶۵ کنترل برکشایر هاتاوی را به دست گرفت. او به تدریج تولید محصولات نساجی شرکت را به صفر رساند و در عوض حوزه فعالیت این شرکت را توسعه داد. مجله فوربز در سال ۲۰۱۹، شرکت برکشایر هاتاوی را  به عنوان هشتمین شرکت بزرگ ایالات متحده امریکا معرفی نمود. در حال حاضر این شرکت سهام تعداد قابل توجهی از شرکت‌های مشهور و سودآور را در اختیار خود دارد همچنین تعداد زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های تابعه آن به رقم ۹۰ می‌رسد. بخش عمده ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری وارن بافت، به خاطر مالکیت  او بر بخش اعظمی از سهام برکشایر هاتاوی است.

پیشرفت جهانی شرکت وارن بافت

بافت به زمان خرید هم توجه دارد. او نمی‌خواهد در کارهایی که ارزش مشخصی ندارند، سرمایه‌گذاری کند. او منتظر کسادی و اصلاح بازار می‌ماند تا کالاهای مطمئن و همچنین سهام شرکت‌های مطمئن را با قیمت منطقی(پایین) خریداری کند، زیرا کسادی و رکود بازار سهام ، فرصت خرید ایجاد می‌کند.
هر گاه در بازار، احتکار رایج باشد، بافت محافظه‌کار می‌شود و هرگاه سایرین نگران سرمایه‌ی خود باشند؛ بافت پر تکاپو می‌شود. این استراتژی دوگانه و متضاد، سبب شده تا شرکت بافت به پیشرفت جهانی برسد و خسارت مهم قابل توجهی به این شرکت وارد نشود. البته انتقادهایی نیز وجود دارد که شرکت در طول این دوران فرصت‌های خوبی را از دست داده است. بافت معتقد است که سرمایه گذار در خرید سهام باید به گونه ای آن شرکت را مورد بررسی قرار دهد که گویی می خواهد تمامی شرکت را بخرد.
او خود می‌گوید که در سال 2006، تنها 18 درصد از درآمدش را صرف پرداخت مالیات کرده است در حالیکه کارمندان او با وجود درآمد کمتر 32 درصد، مالیات پرداخت کردند. بافت همیشه سیستم و روند خود را تحسین می‌کند که سبب شده تا او به نسبت کمتر از یک منشی مالیات پرداخت کند. وارن بافت بر این باور است که دلار آمریکا، در یک دوره‌ی طولانی مدت بی‌ارزش می‌شود. او عقیده دارد که روند رو به افزایش رکود و کمبود معامله در آمریکا ، هشداری است به این معنا که دارایی‌ها و دلار آمریکا بی ارزش می‌شود، در نتیجه‌ی این عمل بخش بزرگی از دارایی‌های ایالات متحده در دستان خارجی‌ها قرار می‌گیرد. این موضوع او را وادار کرد تا برای نخستین بار در سال 2002 وارد بازار پول خارجی شود. بافت نسبت به دلار بدبین است. او می گوید که در جستجوی شرکت‌هایی است که درآمد خویش را از خارج ایالات متحده بدست می‌آورند. بافت در شرکت پتروچین سرمایه‌گذاری کرد و در وب سایت برکشایر هاتاوی موضوع را مورد بحث قرار داد که چرا بر خلاف بحث‌های موجود درباره‌ی این شرکت، از آن چشم پوشی نمی‌کند و سرمایه‌های کلانی در زمینه های مختلف از جمله بیمه، تولید انرژی، بازار قالی، جواهرات و مبلمان دارد. از جمله شرکت‌های معروفی که بافت از سهامداران آن است علاوه بر کوکا کولا، آمریکن اسپرس و ژیلت می باشد. به دلیل ترکیب نظرات شوخی و جدی بافت در زمینه تجارت سخنان او معروف هستند.

فعالیت‌های انسان‌دوستانه

” چنانچه در بین یک درصد جمعیت خوش‌شانس جهان هستید؛ موظفید به فکر آن ۹۹ درصد دیگر هم باشید.”

بافت در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۳۷ میلیارد دلار  از دارایی خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد تا در امور خیریه صرف شود. چنین رقمی بالاترین مقدار اهدا شده دارایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. بنیاد گیتس در سطح جهان برای کاهش فقر مطلق، ایجاد فرصت‌های آموزشی بیشتر و در دسترس قرار دادن امکانات بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کند؛ در یک نمونه، بنیاد گیتس در سرمایه‌گذاری برای تولید واکسن آکسفورد-استرازنکا، برای غلبه بر کووید۱۹ نقش داشته و در رابطه با شیوه توزیع و قیمت‌گذاری آن، توصیه‌هایی به شرکت‌های تولید کننده، داده است. البته فعالیت‌های انسان‌دوستانه وارن بافت به این مورد، محدود نمی‌شود. او به همراه بیل گیتس کمپینی  برای ترغیب ثروتمندان به مشارکت در امور بشردوستانه راه انداختند. همچنین برکشایر هاتاوی به همراه سه شرکت دیگر، تصمیم به ایجاد شرکتی دارند که بر خدمات درمانی تمرکز می‌کند و بدون در نظر گرفتن سود مالی به دنبال کاهش هزینه‌های درمانی است.

می توانید برای آشانایی کامل تر و بسیار جذاب تر مستند زندگی وارن بافت را در صفحه به زندگی وارن بافت خوش آمدید با دوبله فارسی مشاهده فرمایید.

نکات جالب از زندگی و شخصیت وارن بافت

◼ بافت به داشتن زندگی مقتصدانه و رفتار فروتنانه مشهور است. او کماکان در خانه خود در داندی یه در سال ۱۹۸۵ میلادی به ارزش 31 هزار و 500 دلار خریداری کرده ‌است، زندگی می‌کند. البته او خانه گران‌تری در لاگونا بیچ، در ایالت کالیفرنیا دارد که در سال ۲۰۰۴ خریده است.

◼ او درباره بیل‌گیتس می‌گوید: «اگر قرار است کسی شرکت مرا تصاحب کند، امیدوارم آن آدم، بیل باشد».

◼ بافت همیشه خودش اتومبیل شخصی خود را می‌راند و هیچ راننده یا محافظ شخصی ندارد. هرگز با جت شخصی سفر نمی‌کند هرچند که مالک بزرگ‌ترین شرکت جت شخصی دنیاست.

◼ شرکت بافت از 63 شرکت تشکیل شده است. او هر ساله تنها یک نامه به مدیران اجرایی این شرکت‌ها می‌نویسد و اهداف آن سال را ابلاغ می‌یند. او هرگز جلسات یا مکالمات تلفنی را بر مبنای یک شیوه قاعده‌مند برگزار نمی‌کند و به مدیران اجرایی خود 2 اصل آموخته است: اصل اول این است که «هرگز ذره‌ای از پول سهامداران خود را هدر ندهید» و اصل دوم می‌گوید «اصل اول را فراموش نکنید».

◼ او به کارهای اجتماعی شلوغ تمایلی ندارد. سرگرمی او پس از بازگشت به منزل، درست کردن مقداری ذرت بوداده (پاپکرن) و تماشای تلویزیون است.

◼ وارن بافت نه با خودش تلفن همراه حمل می‌کند و نه کامپیوتری بر روی میز کارش دارد. او همیشه به جوانان می‌گوید: «از کارت‌های اعتباری دوری کنید و به خودتان متکی باشید؛ پول انسان را نمی‌سازد، بلکه انسان است که پول را ساخته. ضمنا تا جایی که می‌توانید، ساده زندگی کنید. به توصیه‌های دیگران توجه نکنید فقط به آنها گوش کنید اما کاری را که فکر می‌کنید درست است انجام دهید. دنبال مارک‌های معروف نباشید. آن چیزهایی را بپوشید که به شما احساس راحتی دست می‌دهد. پول خود را به خاطر چیزهای غیرضروری هدر ندهید. تنها به خاطر چیزهایی خرج کنید که واقعا به آنها نیاز دارید. این زندگی شماست. چرا به دیگران این فرصت را می‌دهید که برای زندگیتان تعیین تکلیف ینند».

◼ بافت، فارغ‌التحصیل دانشگاه نبراسکاست و فوق‌لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشکده بازرگانی کلمبیا تحت نظارت بنجامین گراهام گرفته است. سرمایه‌گذار و نویسنده معروف، فیلیپ فیشر در بینش و فلسفه سرمایه‌گذاری بافت تاثیر زیادی گذاشته است.

◼ بافت یکی از مخالفان سرسخت انتقال ثروت از یک نسل به نسل بعدی است. شاید برای همین است یه اعلام کرده بخش زیادی از ثروتش پس از مرگ او به بنیاد بافت منتقل شود. ارزش هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری او در حال حاضر 83 هزار دلار است. او درباره سرمایه‌گذاری می‌گوید: «شناسایی یک سرمایه‌گذاری خوب و دل بستن به آن، بهتر از پریدن از یک سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری دیگر است».

◼ رستوران مورد علاقه ی بافت در اوماها، خانه ی استیک گورات است و غذای مورد علاقه ی بافت ، استیک استخوان دار ، خوراک گوشت و سبزی خرد شده است. او یک ماشین کادیلاک DTS دارد، در ضمن ایمیل و کامپیوتر شخصی روی میز کار خود ندارد

◼ او هنوز در خانه ای که به مبلغ 31.500 دلار خریده بود و آن را حماقت بافت نامیده بود، زندگی می کند. این خانه در حال حاضر 700.000 دلار ارزش دارد.

◼ در سال 2004 سوزان همسر بافت فوت کرد. او در سال 2006 با آستریدمنکس ازدواج کرد

◼ در سال 1969 گروه کارسون، بافت را به عنوان پول دارترین مدیر قرن بیستم معرفی کردند

برخی از جملات طلایی وارن بافت:

«در زندگی، فقط باید چند تا کار را درست انجام بدهید، تا کلی کار غلط انجام ندهید.»

«فکر کنید در قایقی زندگی می‌کنید که دائما سوراخ می‌شود. اگر انرژی‌تان را صرف پریدن به قایق دیگری بکنید، بهتر است تا اینکه بخواهید آن انرژی را صرف درزگیری سوراخ‌ها بکنید.»

«برای رسیدن به نتایج خارق‌العاده، نیازی نیست کارهای خارق‌العاده انجام بدهید.»

«چیزی که از تاریخ یاد می‌گیریم این است که مردم از تاریخ درس نمی‌گیرند.»

«زنجیره‌ی عادت‌ها سبک‌تر از آنند که حس شوند، تا زمانی که از شدت سنگینی دیگر قابل شکستن نباشند.»

«به نظر می‌رسد انسان خصلتی مضر دارد که همیشه می‌خواهد لقمه را دور سرش بچرخاند.»

«مهمترین خصوصیت یک سرمایه‌گذار، خُلق و خویش است نه ذکاوتش. آدم برای این کار به خلق و خویی نیاز دارد که نه از همراه بودن با جماعت خیلی سرخوش شود و نه از حرکت در خلاف جهت‌شان.»

«سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز نیازمند گذشت زمان، برخورداری از نظم و دیسیپلین و داشتن صبر و حوصله است. فارغ از اینکه چقدر استعداد و تلاش به خرج بدهید، بعضی کارها وقت می‌خواهند: نمی‌توان با ۹ زن باردار، بچه‌ای را یک ماهه به دنیا آورد.»

«من دنبال این نیستم که از روی موانع ۲ متری بپرم؛ در عوض دنبال یک مانع ۳۰ سانتی‌متری هستم تا بتوانم رویش پا بگذارم و بالاتر بروم.»

«بازار در کوتاه‌مدت، مثل مسابقه‌ی محبوبیت است و در بلندمدت، مثل باسکول.»

«فرصت‌ها به ندرت پیش می‏‌آیند. پس هر وقت از آسمان طلا بارید با خودتان سطل ببرید بیرون، نه انگشتانه.»

«تنوع‌بخشی، حفاظی در مقابل نادانی است. این جمله برای کسانی که می‌دانند چه کار دارند می‌کنند، معنی چندان خاصی نمی‌دهد.»

«اگر حاضر نیستید سهامی را به مدت ۱۰ سال نگه‌ دارید، حتی فکر اینکه ۱۰ دقیقه نگه‌اش دارید را هم نکنید.»

«بهتان می‌گویم چطور پولدار شوید. درها را ببندید. هر وقت بقیه حریص بودند شما ترسو شوید. هر وقت بقیه ترسو شدند شما حریص شوید.»

از این ساده‌تر نمی‌شد بگویی که کلید سرمایه‌گذاری این است که وقتی قیمت پایین بود بخر و وقتی بالا رفت بفروش.

«به دانشجوهای کالج می‌گویم، به سن من که رسیدید به شرطی آدم‌های موفقی خواهید شد که تمام کسانی که می‌خواهید دوست‌تان داشته باشند، واقعا دوست‌تان داشته باشند.»

پول مهم‌ترین چیز زندگی نیست. این را وارن بافتی می‌گوید که از مال دنیا بی‌نیاز است.

«فرق بین آدم‌های موفق و آدم‌‏های واقعا موفق این است که آدم‌های واقعا موفق به همه چیز می‌گویند نه.»

    دیدگاهتان را بنویسید