عرضه اولیه، طلای کمیاب

عرضه اولیه(IPO) یا عرضه عمومی سهام یک شرکت در بورس اوراق بهادار که در طی چند سال اخیر فعالیت خوبی نیز داشته اند. سهام این دسته از شرکت ها دست عده خاصی بوده ولی در بورس معامله نمی شده است و پس از عرضه سهام در بورس قابل معامله است.

عرضه اولیه

عرضه اولیه آغاز فعالیت نیست!!

بر خلاف تصور اکثر افراد جامعه و افراد تازه کار علاقه مند به بورس، عرضه اولیه یک شرکت به معنای تاسیس شرکت نمی باشد  بلکه در حقیقت یک شرکت که شاید چندین سال است فعالیت دارد و سال ها از تاسیس آن می گذرد را در بورس برای اولین بار عرضه می کنند و قسمتی از سهام شرکت در دست عموم مردم قرار می گیرد. به حالتی که در آن شرکت هنوز تاسیس نشده پذیره نویسی گویند.

عرضه اولیه، منبع سود

در طی چند سال گذشته تقریبا تمام عرضه های اولیه ها  سود ده بوده و درصد های قابل توجهی رشد کرده اند از همین رو خیلی از افراد آن ها را طلای کمیاب می نامند.

دلیل جذابیت عرضه اولیه

از آنجا که سهام شرکت‌ها معمولاً با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی‌شان عرضه می‌شوند مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرند. این نکته به ویژه در زمانی که بازار پر تقاضا باشد و نقدینگی بالایی در آن جریان داشته باشد، باعث می‌شود توجه سهامداران خرد به عرضه اولیه بیشتر شود. لذا از آنجا که معمولاً این عرضه‌ها پرسود بوده اند به عنوان فرصت‌های جذابی در نظر گرفته می‌شوند.

از طرفی دیگر تغییر روش تخصیص عرضه اولیه به ثبت دفتری یا همان (book building) علت دیگر استقبال به آنها بوده است. در روش قبلی موسوم به قیمت ثابت، و ساعت مشخص برای عرضه اولیه وجود داشت و تخصیص براساس اولویت زمانی سفارشات انجام می‌شد یعنی هرکس زودتر به ثبت سفارش اقدام می‌کرد ابتدا به او می‌رسید و همین امر موجب می‌شد تا بسیاری نتوانند عرضه اولیه دریافت نمایند.

book building: این در حالیست که در روش جدید هر شخص در یک بازه زمانی سفارش خود را ثبت می‌نماید و سپس سهام قابل عرضه بین همه شرکت کنندگان تقسیم می‌شود. در این روش گرچه میزان کمتری به هر کد اختصاص می‌یابد اما همه امکان بهره‌مندی از عرضه اولیه را پیدا می‌کنند و این یکی دیگر از دلایل جذابیت عرضه اولیه‌هاست.

خرید عرضه های اولیه در تمامی کارگزاری ها ممکن است ولی در برخی از کارگزاری ها سیستم و هسته معاملات عمدتا  به خاطر تقاضا زیاد به مشکل برخورد کرده و باعث می شود که سهام به تمامی افراد تعلق نگیرد لذا باید در انتخاب کارگزار مناسب نیز دقت کنید.

برای خرید عرضه اولیه ها از طریق دکمه زیر کد بورسی خود را به صورت رایگان و با شرایط ویژه از جمله تخفیف در کارمزد دریافت کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید